måndag 4 mars 2013

Jobb

Än en gång känns det som att jag valde rätt arbetsplats. Idag ringde de första som jag var på arbetsintervju hos och frågade om jag kunde hoppa in som vikarie ikväll. Visst att de ringer och frågar samma dag, om det är någon som är anställd och som känner kunderna. Men att ringa någon som bara varit där på en intervju, för nästan två månader sedan, som aldrig har träffat en enda av deras kunder och be denne att jobba kväll ikväll? Glöm det.
Och så som de har bemött mig känner jag ändå inte att de förtjänar att man ställer upp. Det går inte att först nästan lova bort en heltidstjänst och sen be att få återkomma, och då återkommer på det här sättet. Det är orättvist mot mig, men framför allt är det inte bra att göra så mot kunderna. Den största anledningen till att man går dubbelt några dagar i början är för att kunderna ska få en chans att lära känna personalen under kontrollerade former, inte bara att man ska lära sig rutiner. Dessutom kväll?
Visst ska man ställa upp om man kan. Men det var en arbetsgivare som berättade för mig hur viktigt det är att inte låta kunderna köra med en. Ännu en gång känner jag att det nog kan vara bra att vara på sin vakt mot arbetsgivare av exakt samma anledning.
Nej, jag är glad att det var lätt att tacka nej.

1 kommentar:

  1. Det verkar som om du valde rätt bland de tre som var på gång.

    SvaraRadera